Publications




12/09/2017    

Antonios Vlassis (2017), "Building a Digital Agenda for the Diversity of Cultural Expressions: UNESCO, new governance norms and power dynamics", Quaderns del CAC, vol. XX, issue 43, p. 47-54.


Abstract

The Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions (CDCE) adopted by UNESCO in 2005 is now a key international instrument in the global governance of culture. In December 2016, the CDCE’s Committee adopted Operational Guidelines in order to align the CDCE with the development of digital technologies. In this respect, this article deals with the struggles between actors in the process for adopting new governance norms for the diversity of cultural expressions in the digital context and it seeks to understand how the interests and influence of the actors involved intersect in consensual and conflicting ways.

Keywords : Cultural diversity, digital shift, UNESCO, norms, governance.

 

Resumen

La Convención sobre la Protección y Promoción de la Diversidad de Expresiones Culturales (CDEC) adoptada por la UNESCO en 2005 es actualmente un instrumento internacional clave para la gobernanza global de la cultura. En diciembre de 2016, el Comité de la CDEC adoptó las Directrices operativas con el objetivo de alinear la CDEC con el desarrollo de tecnologías digitales. En este aspecto, el artículo analiza las disputas entre los diferentes actores involucrados en el proceso de adopción de nuevas normas de gobernanza para la diversidad de expresiones culturales en el contexto digital e intenta entender cómo interactúan los intereses e influencias de los actores involucrados de maneras consensuadas y opuestas.

Palabras clave: Diversidad culturalm, transición digital, UNESCO, normas, gobernanza.

 

Antonios Vlassis Investigador-académico, Center for International Relations Studies (CEFIR), Fonds national de la Recherche Scientifique (FNRS), Universidad de Lieja.

antonios.vlassis@gmail.com   


01/09/2017  

Gustavo Matiuzzi de Souza (2017), "Paradiplomacy in the cross-border region of Brazil and Uruguay: Between legal vacuum and regulatory discrepancy", Intellector, v. 14, n. 27, p. 85-98.


Abstract

The aim of this article is to explore potentialities and limits of paradiplomacy in the crossborder region of Brazil and Uruguay (CBRBU) vis-à-vis the relation between twin towns and systemic actors. The application of theontology of the interaction-level microstructural theory by Alexander Wendt (1999) allows one to identify that the vacuum created by the lack of regulations concerning cross-border issues and the differences between Brazilian and Uruguayan regulatory frameworks have hindered the advance of paradiplomacy in the region. Informality is also recognized as a crucial, local tool for dealing with the obliteration of systemic actors regarding the CBRBU.

Key words: Paradiplomacy, Brazil-Uruguay Cross-Border Region, Twin Towns, Informality, Regulatory Discrepancy.

Resumo

O objetivo deste artigo é explorar as potencialidades e os limites da paradiplomacia na região transfronteiriça de Brasil e Uruguai (RTBU) vis-à-vis a relação entre as cidades gêmeas e atores sistêmicos. A aplicação da ontologia da teoria microestrutural de nível de interação de Alexander Wendt (1999) permite identificar que o vácuo criado pela falta de regulações sobre questões transfronteiriças e as diferenças entre as estruturas regulatórias brasileiras e uruguaiasdificultam o avanço de paradiplomacia na região. A informalidade também é reconhecida como uma ferramenta local crucial para lidar com a obliteração dos atores sistêmicos em relação à RTBU.

Palavras-chave: Paradiplomacia, Região Transfronteiriça de Brasil e Uruguai, CidadesGêmeas, Informalidade, Discrepância Regulatória. 


16/08/2017  

Article: Michel Makinsky, "L’Iran entre deux orages : attentats à Téhéran et crise du Qatar (1/3)", Les clés du Moyen-Orient, le 08/08/2017


L'Iran a été profondément affecté en juin 2017 par deux événements qui ont un impact majeur sur sa sécurité, et qui découlent à des degrés divers de la posture régionale de la République islamique, même si des facteurs intérieurs jouent leur rôle. A bien des égards, une parenté entre ces péripéties est détectable, në fût-ce que par la présence du royaume saoudien dans leur occurence. Autre point commun, à vrai dire, le principal, ces deux épisodes touchent de façon critique la sécurité de l'Iran à qui des défis d'une ampleur inédite sont ainsi posés. Ils sont fort difficles à traiter car requièrent une réponse large (s'adressant à toutes les dimensions du problème), construire sur une approche stratégique portant sur les dimensions intérieures comme externes), et qui ne sont pas affaiblie par les luttes factionnelles à l'oeuvre en Iran.


15/06/2017  

Antonios Vlassis, "Linking International Norms to Regions: Mercosur and ASEAN facing the challenge of cultural diversity", Política & Sociedade, vol. 16, n°35, pp. 67-93.


Linking International Norms to Regions: Mercosur and ASEAN facing challenge of cultural diversity

Antonios Vlassis

Abstract

The Convention on diversity of cultural expressions (CDCE), adopted by UNESCO in 2005, became a main mechanism within the multilayered global governance of cultural industries, establishing new practices regarding the cultural sector. My article encourages an original view on norm diffusion and implementation focusing on two regions: Mercosur (Southern Common Market) and ASEAN (Association of the Southeast Asian Nations). Through the analysis of the CDCE's transfer from international level to Mercosur and ASEAN regions, my article seeks to explore four key questions: why do actors engage in norm transfer? Who are the key actors involved in the norm transfer process? What is transferred and why? What restricts or facilitates the norm transfer process?

Keywords: norm diffusion, regions, Mercosur, ASEAN, UNESCO, non-gouvernmental organisations, cultural industries, cultural diversity.

 

Conectando normas internacionais às regiões: Mercosul e Asean frente o desafio da diversidade cultural

Antonios Vlassis

Resumo

A Convenção sobre Diversidade de Expressões Culturais (CDCE), adotada pela UNESCO em 2005, tornou-se um dos principais mecanismos dentro da multifacetada governança global das indústrias culturais, estabelecendo novas práticas no setor cultural. O artigo defende uma visão original sobre difusão e implementação de normas, com foco em duas regiões: Mercosul (Mercado Comum do Sul) e ASEAN (Associação das Nações do Sudeste Asiático). Através da análise da transferência da CDCE de nível internacional para as regiões do Mercosul e da ASEAN, o artigo procura explorar quatro questões-chave: por que os atores se envolvem na mudança de normas? Quem são os principais atores no processo de transferência de normas? O que é transferido e por quê? O que restringe ou facilita o processo de transferência de normas?

Palavras-chave : Difusão de Normas; Regiões; Mercosul; ASEAN; UNESCO; Organizações Não Governamentais; Indústrias Culturais; Diversidade Cultural.

Texto completo:

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Direitos autorais 2017 Política & Sociedade 

 


13/06/2017  

Kamal Bayramzadeh, "La ampliacion de la Union Europea a Turquia: un proceso particular", Politicas y Constitucionalismo, vols. I/II, num. 4-5, enero-diciembre 2015, pp. 665-680.


Résumé: 

L'objectif de cette contribution (L'élargissement de l'Union européenne à la Turquie: un processus singulier) est de montrer les enjeux principaux de l'élargissement de l'UE à la Turquie, notamment depuis l'effondrement de l'Union soviétique, à travers une approche historique et politique et en mettant l'accent sur la singularité de ce processus. Dans cette perspective, nous nous pencherons tout d'abord sur le processus évolutif de cette démarche et nous analyserons ensuite le système politique turc afin de mettre au clair ses grandes caractéristiques et, en particulier, les effets de la modernité autoritaire sur le système politique du pays. Dans cette perspective, nous mettrons l'accent sur le processus de négociation entre la Turquie et l'UE conditionné au respect des critères d'adhésion afin de mieux cerner les raisons de la singularité du processus d'adhésion étudié. Enfin, notre étude analysera les effets de la nouvelle politique étrangère de l'AKP sur les rapports entre l'UE et la Turquie. 

 

Resumen:

El objetivo del presente articulo es evidenciar los principales desafios de la ampliacion de la UE a Turquia, particularmente luego de la disolucion de la Union Sovietica, mediante un abordaje historico y politico, haciendo enfasis en la particularidad de dicho proceso. En esta perspectiva, iniciaremos con el proceso evolutivo y posteriormente, analizaremos el sistema politico turco con el fin de clarificar sus sacarteristicas y, en particular, los efectos de la modernidad autoritaria en el sistema politico del pais. Asi, heremos hincapié en el proceso de negociacion entre Turquia y la UE, condicionado al cumplimiento de criterios de adhesion, para identificar apropiadamente las caracteristicas de dicho proceso. Finalmente, este estudio analizara los efectos de la nouvea politica exterior de AKP en las relaciones entre la UE y Turquia.

 

Palabras clave: sistema politico, autaritarismo, politico exteriror.

Key Words: political system, authoritarianism, foreign policy.


07/04/2017  

Kamal BAYRAMZADEH, "Crises et conflits au Moyen-Orient. Quels sont les impacts sur les relations entre la Turquie et l'Iran ?", Études internationales, No 2-3, Volume XLVII, juin 2016.


Crises et conflits au Moyen-Orient. Quels sont les impacts sur les relations entre la Turquie et l'Iran ?

Résumé

Cet article analyse les enjeux sécuritaires des conflits au Moyen-Orient et leurs conséquences sur les relations irano-turques, marquées par des divergences relatives à la problématique de la sécurité régionale en fonction de la perception de la sécurité nationale, notamment depuis le conflit syrien. L'étude montre que le changement des rapports de force au Moyen-Orient a créé de nouveaux enjeux sécuritaires porteurs d'aspects politique, militaire, économique et sociétal. Le Moyen-Orient est confronté, d'une part, à une forme inédite de lutte d'influence entre les puissances régionales - notamment l'Arabie saoudite, l'Iran et la Turquie - et, d'autre part, aux activités des acteurs non étatiques impliqués dans la guerre en Syrie et en Irak. Ce nouveau rapport de force a engendré un dilemme de sécurité ; par ailleurs, les crises et les conflits en Irak, en Syrie et au Yémen ont provoqué une situation chaotique. 

Abstract

This article analyzes the security challenges of conflicts in the Middle East and their impact on Iranian-Turkish relations, which are marked by differences over the issue of regional security based on divergent perceptions of national security, especially since the Syrian conflict. This study shows that shifting power relationships in the Middle East have created new security issues with political, military, economic and societal ramifications. On the one hand, the Middle East is facing a new form of struggle between regional powers-particularly Saudi Arabia, Iran and Turkey-and on the other, it is confronted with the activities of non-state actors involved in the war in Syria and Iraq. This new balance of power has created a security dilemma as the crises and conflicts in Iraq, Syria, and Yemen provoke a situation of chaos.

Resumen

Este artículo analiza las problemáticas en materia de seguridad de los conflictos en el Oriente Medio y sus consecuencias en las relaciones entre Irán y Turquía, caracterizadas por divergencias sobre el tema de la seguridad regional en función de la percepción de la seguridad nacional, especialmente desde el conflicto sirio. El estudio presentado muestra que el cambio de las relaciones de fuerza en Oriente Medio ha creado nuevos retos en materia de seguridad que tienen aspectos políticos, militares, económicos y sociales. El Oriente Medio se ve confrontado, por un lado, a una forma inédita de lucha de influencia entre las potencias regionales, especialmente Arabia Saudita, Irán y Turquía, y, por otro lado, a las actividades de los agentes no estatales implicados en la guerra en Siria y en Irak. Esta nueva relación de fuerza ha acarreado un dilema de seguridad, mientras que las crisis y los conflictos en Irak, Siria y Yemen producían una situación caótica.

 

 


18/01/2017    

María Luisa Azpíroz, "The EU-Brazil strategic partnership and the United Nations Climate Change Conferences: media diplomacy from Durban to Lima", Meridiano 47 - Journal of Global Studies, Vol. 17, 2016, pp. 1-17.


The EU-Brazil strategic partnership and the United Nations Climate Change Conferences: media diplomacy from Durban to Lima 


A parceria estratégica União Europeia - Brasil e as conferências das Nações Unidas sobre Mudanças Climáticas: a diplomacia midiática, de Durban a Lima 


Acknowledgments
 
This article derives from a postdoctoral research financed by a BelPD-COFUND Fellowship (ULg & Marie Curie Actions of the European Commission), which was fulfilled at the Center for International Relations Studies (CEFIR), at the University of Liege (Belgium), in the period 2013-2015. I'd like to thank the center and the fellowship for the financial and logistic support. 


Abstract 

The European Union-Brazil Strategic Partnership highlights collaboration in the fight against climate change. The aim of this paper is to analyse whether there has been coordination or, at least, a convergence of positions of the EU and Brazil in the last four United Nations Climate Change Conferences (2011-2014). To this aim, there is a review of academic and official sources and an empirical analysis of the media diplomacy messages of both actors at the four conferences which are object of study. 


Resumo 
A Parceria Estratégica União Europeia-Brasil destaca a colaboração na luta contra as mudanças climáticas. O objetivo deste trabalho é analisar se houve coordenação ou, pelo menos, uma convergência de posições entre a União Europeia e o Brasil nas últimas quatro Conferências das Nações Unidas para Mudança do Clima (2011-2014). Para tanto, se faz uma revisão das fontes acadêmicas e oficiais e uma análise empírica das mensagens de diplomacia midiática de ambos os atores nas quatro conferências que são objeto de estudo. 


Keywords: United Nations Climate Change Conferences; European Union; Brazil; media diplomacy analysis 

Palavras-chave: Conferências das Nações Unidas sobre Mudanças Climáticas; União Europeia; Brasil; diplomacia midiática 


09/12/2016  

New Publication: "21st century Latin American regionalism in the spotlight", Numéro coordonné par Gustavo Matiuzzi de Souza et Ludmila Culpi, Fédéralisme Régionalisme, Vol. 16, 2016.


NOUVELLE PUBLICATION : "21st century Latin American regionalism in the spotlight", Numéro coordonné par Gustavo Matiuzzi de Souza et Ludmila Culpi, Journal Fédéralisme RégionalismeVolume 16,  2016 : 

 

 

 

 

 

 

 

 

A propos de : Gustavo Matiuzzi de Souza

PhD Candidate,  Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul and University of Liège.

 

A propos de : Ludmila Culpi

PhD candidate, Federal University of Paraná, Brazil Visitor Student, University of Liège (sponsored by CAPES). 

 

 


11/10/2016    

Antonios Vlassis, Regional organizations and cultural diversity : EU audiovisual diplomacy towards Mercosur in the shadow of Hollywood and the intergovernmentalism (in spanish), Cuadernos de Información y Comunicación, 21, 2016, pp. 97-115.


Organizaciones regionales y diversidad cultural: la diplomacia de la Unión Europea con el Mercosur entre la sombra de Hollywood y la acción intergubernamental

Antonios Vlassis


Resumen

El objetivo de este artículo es doble: por un lado explorar la habilidad de la Unión Europea para llevar a cabo una política audiovisual dirigida al Mercosur y promover las normas de la Convención sobre la diversidad de las expresiones culturales; por otro, analizar el impacto del modelo de política audiovisual de la UE en el desarrollo de la cooperación audiovisual con el Mercosur y centrarse en los principales vectores que configuran el paisaje audiovisual del Mercosur. El texto pretende destacar cómo y por qué la UE persigue una política audiovisual con esa región, cuáles son los propósitos y los límites de actuación. En este sentido, se preocupa por entender cómo la diplomacia audiovisual de la UE interactúa con otros actores, como las acciones gubernamentales llevadas a cabo desde la propia UE y el Mercosur, así como las prácticas del sector privado (Hollywwod y los grandes conglomerados de medios).

 


03/10/2016  

Wintgens, S. et Zacharie, A., « Le rôle des pays émergents dans la gouvernance économique mondiale », Annuaire français de Relations internationales (AFRI), vol. XVII, Paris, Centre Thucydide, juin 2016, pp. 703-720.


Depuis les années 2000, la montée en puissance des pays émergents - plus particulièrement de la Chine, des pays d'Asie orientale et des BRICS - a modifié les rapports de force au sein du système de gouvernance économique mondiale. Dans un monde de plus en plus multipolaire, les politiques extérieures des principaux pays émergents visent davantage à légitimer leur statut de puissances régionales qu'à promouvoir un multilatéralisme véritablement démocratique. Ce faisant, le basculement du monde met le multilatéralisme à l'épreuve. Bien que les pays émergents aient revendiqué plus de place dans les organisations économiques internationales, nombre de leurs demandes n'ont pas été entendues par les puissances traditionnelles occidentales, ce qui les a incités à lancer leurs propres initiatives. Il en résulte une fragmentation croissante des règles financières et commerciales internationales qui rend plus complexes les conditions politiques pour réguler efficacement le système international. Bien que les pays émergents aient contribué à remettre en cause la légitimité de l'architecture existante de la gouvernance économique mondiale, ils n'ont jusqu'ici pas réussi à en modifier la nature, ni à le rendre plus cohérent. 


15/09/2016    

Sebastian Santander, "L’administration Obama, a t-elle (vraiment) navigué à vue sur la scène mondiale ?", Recherches internationales, Vol. 106, 2016, pp. 49-73.


 

Résumé 

Dès son arrivée au pouvoir, Obama a pris le soin de tenir un discours de rupture avec son prédécesseur dont l'action interventionniste et belliqueuse avait terni l'image des ÉU dans le monde. Il a sous-entendu qu'il ne se laisserait pas enfermer dans des cadres idéologiques et qu'il privilégierait une approche « pragmatique » et « souple », et fait savoir qu'il n'engagerait plus les ÉU dans des opérations militaires de grande envergure. Ce discours d'une approche au cas par cas combiné à la politique du retrait militaire d'Irak et d'Afghanistan, et au fait que Obama a parfois été amené à adopter une attitude réactive pour répondre aux soubresauts de l'actualité internationale ont alimenté la perception dominante selon laquelle cette administration se désintéressait et se désengageait du monde, et déployait une politique étrangère marquée par l'indécision, l'improvisation et l'absence de vision à long terme. On ne peut omettre que cette administration a parfois du adapter et ajuster sa politique en fonction des événements internationaux. Faut-il pour autant conclure que sous Obama la première puissance mondiale a navigué à vue sur la scène internationale ? 

politique étrangère ; Obama ; grande stratégie 

Sebastian Santander est professeur ordinaire au Département de Science politique et directeur du Center for International Relations Studies (CEFIR) de l'Université de Liège. 

 

 


23/08/2016  

Antonios Vlassis, "European Commission, trade agreements and diversity of cultural expressions: between autonomy and influence", European Journal of Communication, vol. 31, n°4, 2016, pp. 446-461.


Abstract

The Convention on diversity of cultural expressions - adopted by United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization in 2005 - is a main international instrument within the global governance of cultural and audiovisual industries. For its part, the European Commission played a critical role in the negotiation, leading to the Convention on Diversity of Cultural Expressions' adoption. In this respect, the article aims to explore why and how the Commission uses the Convention on Diversity of Cultural Expressions throughout the recent European Union trade negotiations, for which purposes and how the Convention on Diversity of Cultural Expressions influences the European Union foreign policy and its objectives. The article is more concerned with analysing the policy process through which the Commission's strategy is formulated in light of the Convention on Diversity of Cultural Expressions and of the place of cultural and audiovisual industries within the European Union trade agreements and also concerned with understanding whether the Commission's autonomy is transformed into influence within the policy process.

 

  1. Antonios Vlassis, University of Liège, Belgium, Center for International Relations Studies (CEFIR) and Fonds National de la Recherche Scientifique (FNRS), University of Liège, Quartier Agora, Place des Orateurs 3, boîte 384000 Liège, Belgium. Email:antonios.vlassis@gmail.com

 

 


06/07/2016  

Madalina Sisu Vicari, « The Eurasian Economic Union- approaching the economic integration in the post-Soviet space by EU-emulated elements », Revue Interventions économiques, 55 | 2016


Abstract

The process of regional economic integration in the post-Soviet space was initiated almost in the same time with the dissolution of URSS. It started with the establishment of the Commonwealth of Independent States (CIS), followed by regional initiatives-which were led by the Central Asian republics-, and the CIS sub-regional projects, driven by Russia. However, before the creation of the Eurasian Economic Community (EurAsEC), these projects of economic integration showed significant failings of their institutional design. The creation of the EurAsEC indicates Russia's new approach of regional economic integration in the post-Soviet space. That approach will be further carried out through a high degree of institutionalization and legalization and by an EU-emulated institutional design. The EU emulation has been subsequently manifested in the creation of the Eurasian Customs Union (ECU), and notably in that of the Eurasian Economic Union (EEU). Both organizations establish institutionalized legal regimes with binding effects, enhanced by dispute resolution mechanisms, transferred competences and a supranational bureaucracy. Further, the EU emulation is wider in the EEU's institutional design than in the ECU's, as it has inspired not only the introduction of restrictions and ethic rules regulating the activity of the EEU's supranational bureaucracy, but also the creation of "agreed" and "coordinated" policies, and the further establishment of the common markets and of a common economic space, ruled by economic convergence criteria.

Mots-clés :

Union européenneUnion économique eurasiatiqueUnion douanière eurasiatiqueintégration économique régionaleespace post- soviétique

Keywords :

European UnionEurasian Economic UnionEurasian Customs Union,regional economic integrationpost-Soviet space

 

Madalina Sisu Vicari

PhD candidate and researcher at Center for International Relations Studies (CEFIR) of University of Liège.

 

 

 


06/07/2016  

Antonios Vlassis, « Les puissances émergentes dans la bataille mondiale de l’attraction : Bollywood, vecteur du soft power de l’Inde ? », Revue Interventions économiques, 55 | 2016


Résumé

Cet article s'interroge sur la place de l'industrie cinématographique de l'Inde dans le renforcement de son soft power et sur quelle mesure celle-ci permet à l'Inde de construire un statut de puissance culturelle active. En ce sens, il s'agit d'abord d'analyser les caractéristiques institutionnelles du système cinématographique indien, avant de se pencher sur le rôle de l'Inde au sein du régime international de l'audiovisuel, et enfin de terminer sur la concurrence culturelle mondiale à laquelle l'Inde est confrontée. Il s'avèrera que les structures domestiques sont un facteur majeur en vue de saisir la volonté d'influence de l'Inde sur la scène internationale et sa place dans l'économie audiovisuelle mondiale au sein de laquelle Hollywood dispose encore de capacités de financement sans égal et de stratégies de distribution mondiales. 

Mots-clés :

Organisation mondiale du commerceIndesoft powercinéma,UNESCOHollywood

Keywords :

World Trade OrganizationIndiasoft powermovie industryUNESCO,Hollywood

Antonios Vlassis

Chargé de recherches et chargé de cours, Fonds national de la recherche scientifique (FNRS)-Center for International Relations Studies (CEFIR), Université de Liège.

 

 


30/03/2016  

Liridon Lika, «La République du Kosovo dans son contexte régional. Analyse sur la reconnaissance, la souveraineté et les relations de ce nouvel État avec ses pays voisins frontaliers», Cahiers de Sciences politiques de l'ULg


Pour citer cet article

Liridon Lika, «Cahier n°31 - La République du Kosovo dans son contexte régional. Analyse sur la reconnaissance, la souveraineté et les relations de ce nouvel État avec ses pays voisins frontaliers», Cahiers de Sciences politiques de l'ULg, mars 2016, [En ligne], Cahier n°31, URL : http://popups.ulg.ac.be/1784-6390/index.php?id=851.

A propos de : Liridon Lika

Assistant et doctorant au Center for International Relations Studies (CEFIR) du Département de Science politique de l'Université de Liège (ULg).

 

Le 17 février 2008, en pleine coordination avec les États-Unis, les grandes puissances européennes et d'autres États du monde, les Albanais, qui représentent 93 % de la population totale du pays, décident de proclamer l'indépendance du Kosovo. C'est le Premier ministre Hashim Thaçi qui, devant les députés du Parlement kosovar réuni en session extraordinaire, proclame le Kosovo comme État indépendant, souverain et démocratique. Cet évènement important pour le Kosovo survient après plusieurs décennies d'occupation, de discrimination, de ségrégation ethnique, et d'exactions massives et systématiques envers la population civile albanaise par la Serbie. En d'autres termes, la création du nouvel État kosovar est le résultat d'un long processus de résistance pacifique et armée des Albanais, la période de guerre de 1998-1999, la violation grave des droits de l'homme et le nettoyage ethnique des Albanais par le régime oppresseur de Slobodan Milosevic, l'intervention humanitaire de l'Organisation du traité de l'Atlantique Nord (OTAN) en 1999, la mise du Kosovo sous protectorat international, neuf ans d'administration internationale et deux ans de négociations avec la Serbie menés par l'Envoyé spécial du secrétaire général de l'Organisation des Nations unies (ONU) sur le statut définitif du Kosovo, Martti Ahtisaari.

La déclaration d'indépendance, qui reflétait la volonté de la majorité écrasante de la population et se basait entièrement sur les recommandations de l'Envoyé spécial de l'ONU, Martti Ahtisaari, et sa Proposition globale de Règlement portant sur le statut du Kosovo, faisait appel à tous les États de la planète de reconnaître le Kosovo en tant qu'État indépendant et souverain1. Dans les heures et les jours qui ont suivi, toute une série d'États membres de l'ONU décidaient de répondre favorablement à l'appel des autorités kosovares. Actuellement encore, de nouvelles reconnaissances venant de tous les continents de la planète se poursuivent. En février 2016, le nombre d'États membres de l'ONU reconnaissant officiellement l'indépendance du Kosovo atteignait le chiffre de 111.

Parmi les pays voisins directs du Kosovo, l'Albanie est le premier à avoir immédiatement reconnu son indépendance, soit le lendemain de sa proclamation. En ce qui concerne la Macédoine et le Monténégro, ceux-ci décident de reconnaître en même temps le nouvel État kosovar le 9 octobre 2008, soit presque huit mois après la déclaration d'indépendance. La Serbie est le seul État voisin qui ne reconnaît pas encore officiellement l'indépendance du Kosovo et qui continue depuis huit ans, de manière obstructive, à empêcher la consolidation internationale du nouvel État kosovar. Néanmoins, à l'exception de la Serbie, l'État du Kosovo entretient de bonnes relations avec tous ses pays voisins favorisant ainsi la paix et la stabilité des Balkans occidentaux. Cet article a pour objectif d'analyser les relations bilatérales de la République du Kosovo avec ses quatre États voisins frontaliers, à savoir l'Albanie, la Macédoine, le Monténégro et la Serbie. Il traite notamment la reconnaissance et la souveraineté de l'État du Kosovo. Autrement dit, en quoi la reconnaissance officielle de la République du Kosovo par ses trois pays voisins frontaliers a renforcé la souveraineté de ce nouvel État ? De quelle manière, la reconnaissance officielle a contribué au développement des bonnes relations bilatérales entre le nouvel État kosovar et ses pays voisins frontaliers ?

 

 

 


16/03/2016  

Matiuzzi de Souza, G., "The progressive regional agenda for South America: the case of Mercosur and its borders", Conjuntura Internacional, 2015.


New publication : Matiuzzi de Souza, Gustavo, "The progressive regional agenda for South America: the case of Mercosur and its borders", Conjuntura Internacional, v. 4, n. 3, 2015, pp. 390-402. 

ABSTRACT
This work aims at exploring the relation between Mercosur's political agenda on borders and the local interactions at these spaces in the light of the ‘left turn' in South America (2002-2014). This brief conjuncture analysis found that the ‘regionalism by the left' did not foster structural changes in Mercosur nor resolved issues of coordination necessary for the border, regionalization dynamics to leave the informal sphere in which they reside.


Keywords: ‘left turn'; borders of Mercosur; regionalism and regionalization.


10/12/2015    

Carmelina Carracillo et Gabrielle W.Cusson, "Changements climatiques?: quelles recommandations pour les paysannes?", Article écrit pour l'ONG Entraide et Fraternité, Bruxelles, Novembre 2015, pp. 1-12


Bon nombre de publications apparaissent dans la société civile proposant analyses et recommandations en vue de la Conférence des Nations Unies sur les changements climatiques qui se tiendra en décembre 2015 à Paris. Bien que ces textes soient généralement bien argumentés en faveur d'une justice climatique -et méritent d'être salués à ce titre-, peu d'entre eux abordent les rapports de genre. 


S'appuyant sur des lectures et témoignages spécifiques en la matière, cette analyse donne à voir les enjeux qui se posent aux paysannes ainsi qu'à leurs associations et à leurs mouvements dans le contexte contemporain du réchauffement climatique. 


08/12/2015  

Liridon Lika, "The return of Turkey to the Western Balkans: a challenge or an opportunity for the European Union?", POLITIKON - Academic Journal of the International Association for Political Science Students (IAPSS), Issue 28, December 2015, pp. 58-73


Liridon Lika is assistant and PhD Candidate at the Center for International Relations Studies (CEFIR) of the Department of Political Science of the University of Liège (ULg). He obtained a master's degree in Political Science: International Relations at ULg, and an advanced master's degree in Interdisciplinary Analysis of European integration at the Institute for European Studies of the Free University of Brussels. It carries a doctoral thesis on 'L'Union européenne face à la projection turque dans les Balkans occidentaux : défi ou opportunité ?' under the direction of Professor Sebastian Santander. His research focuses on the Western Balkans, the external action of the EU and Turkish foreign policy. In 2012, he won the special mention of the Euro-Atlantic Award of Belgian Minister of Foreign Affairs for the master thesis on international consolidation of the independence of Kosovo, defended in 2011 under the direction of Professor Sebastian Santander.

Abstract: In the new Turkish foreign policy, besides the great interests in the Caucasus, Central Asia, Middle East and Africa, the Western Balkans are also important. Turkey is making great efforts to play a greater role on the international scene and creates its area of interest, especially where the links of Ottoman legacy can help. Although it is defined as a peaceful power in the region, some describe it as neo-ottoman, a term rejected by the Turkish authorities because of its possible soft imperialist connotation. Indeed, European prevarications about its accession to the European Union (EU) reinforce the belief of Ankara to open up towards other parts of the world. Through the diplomatic initiative, mediation, privatization of strategic sectors and cultural exchange, Turkey has emerged as a real player, making the Western Balkans the only region where the principle of "zero problems with neighbors" gives the most tangible results. However, the new Turkish influence also found some limitations concerning the fact that people living in the Western Balkans have not erased the days of Ottoman rule from their memory. Moreover, despite cooperation between Ankara and Brussels in areas such as peacekeeping or conflict mediation, the EU, which continues to maintain its leading authority in this close area, seems challenged somewhat by the assertive presence of Turkey. This paper aims precisely to study the return of Turkey to the Western Balkans. Our central question is: is the Turkish projection in the Western Balkans a challenge or an opportunity for the EU?

Keywords:  Cooperation, Competition, Emerging Power, European Union, Rivality, Turkey, Western Balkans. 


30/11/2015  

W.Cusson, Gabrielle, "Vers une démarche entrepreneuriale de l’aide canadienne au développement", décembre 2015, Revue de la Faculté de Droit de l'Université de Liège, pp. 575-586


Résumé:

Depuis l'arrivée au pouvoir du gouvernement conservateur de Stephen Harper en 2007, l'aide canadienne au développement a subi plusieurs changements, tant aux niveaux de la nature des interventions, du financement des projets, des relations avec les différents partenaires du développement, de l'orientation ainsi que des modes de gestion de l'aide. En 2013, Ottawa a annoncé la fusion de l'Agence canadienne au développement international (ACDI) au ministère des Affaires étran- gères et du Commerce international (MAECI) au nom d'une plus grande cohérence des politiques et d'une plus grande efficacité des résultats. Alors que certains y perçoivent une réelle opportunité de réformer l'ensemble de la politique canadienne pour le développement, plusieurs reconnaissent une stratégie pour aligner l'aide sur les intérêts commerciaux et diplomatiques du Canada. L'aide canadienne au développement subit indéniablement une réorientation et une remise en question profonde de ses buts, de ses objectifs et de ses principes fondamentaux. Dans cette optique, cet article présente une analyse susceptible de vérifier si la réorientation de l'aide canadienne au développement depuis l'arrivée du gouvernement Harper.

Auteur : Gabrielle W. Cusson est assistante-doctorante au Center for International Relations Studies (CEFIR) du Département de Science politique de l'Université de Liège (ULg).


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http://www.jurisquare.be/en/journal/rfdl/2015-3/vers-une-demarche-entrepreneuriale-de-l_aide-canadienne-au-developpement/index.html


06/11/2015    

María Luisa Azpíroz Manero, "The Expropriation of YPF from Repsol in the Argentine Press: Analyzing Framing in Opinion Pieces through Rhetorical Criticism", doxa.comunicación, nº 21, 2015, pp. 33-53


Title : The Expropriation of YPF from Repsol in the Argentine Press: Analyzing Framing in Opinion Pieces through Rhetorical Criticism

 

Author

María Luisa Azpíroz Manero, Center for International Relations Studies (CEFIR), Postdoctoral Marie Curie Research Fellow (BeIPD Cofund Project), University of Liege, Belgium. 


Summary

This article examines how opinion articles in the Argentine press framed the government's expropriation of Yacimientos Petrolíferos Fiscales (YPF) from Repsol in 2012. By understanding frames as narratives composed by the interrelation of the functions of frame, and adopting Kuyper's proposal to analyze framing from the perspective of rhetorical criticism, this study focuses on two newspapers with opposing editorial lines (La Nación and Página 12) and identifies two different narratives shaping the reporting of this story. The results also reveal two different views of the role of the market and the state in the economy and in the management of energy resources.

Keywords

Framing; rhetorical criticism; Argentine press; opinion genre; expropriation of YPF. 


07/10/2015  

Matiuzzi de Souza, G., "A parceria estratégica Brasil-Uruguai no contexto da inserção internacional brasileira (2003-2014)", Monções, v. 4, n° 7, 2015, pp. 165-185.


A PARCERIA ESTRATÉGICA BRASIL-URUGUAI NO CONTEXTO DA INSERÇÃO INTERNACIONAL BRASILEIRA (2003-2014).

THE BRAZIL-URUGUAY STRATEGIC PARTNERSHIP IN THE CONTEXT OF THE BRAZILIAN INTERNATIONAL INSERTION (2003-2014).

Gustavo Matiuzzi de Souza, Doutorando em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e pela Universidade de Liège (Bélgica). Pesquisador do Center for International Relations Studies da Universidade de Liège (CEFIR-ULg)

Resumo: O objetivo deste artigo é analisar a parceria estratégica do Brasil com o Uruguai entre os anos de 2003-2014 sob a perspectiva da inserção internacional brasileira, considerando três aspectos principais: os limites e potenciais do Brasil enquanto potência regional, o contexto da política regional sul-americana e a estratégia governamental das administrações de Lula da Silva e Rousseff. O artigo guia-se por uma abordagem multiescalar, focalizando também algumas dinâmicas domésticas e externas da PEB. Constata-se que a parceria estratégica supramencionada adquiriu grande relevância para a proposta brasileira de integração, assim como para os objetivos nacionais de desenvolvimento, dando margem para avanços consideráveis em ambos os campos de atuação, porquanto é compatível com a ideia de inserção internacional do Brasil e com seus limites estruturais.

PALAVRAS-CHAVE: parceria estratégica Brasil-Uruguai - inserção internacional do Brasil - integração regional

 

Abstract: The objective of this article is to analyze the strategic partnership between Brazil and Uruguay in the years 2003-2014 from the perspective of Brazilian international insertion. In order to do this three main aspects are considered: the limits and potentials of Brazil as a regional power, the context of South American regional politics and the strategy of the government of Lula da Silva and Rousseff administrations regarding these issues. The article is guided by a multi-scale approach, also focusing on some domestic and external dynamics of Brazilian foreign policy. It is noted that the above-mentioned strategic partnership acquired great relevance to the Brazilian proposal of integration, as well as to its national development goals, giving field to considerable advances in both ventures, since it is compatible with the idea of international insertion of Brazil and with its structural limitations.

KEYWORDS: Brazil-Uruguay strategic partnership - Brazilian international insertion - regional integration

 

 


30/09/2015  

Michal Natorski, “Epistemic (un)certainty in times of crisis: The role of coherence as a social convention in the European Neighbourhood Policy after the Arab Spring”, European Journal of International Relations, September 11, 2015


The article by Michal Natorski (Marie Curie Research Fellow at the CEFIR) "Epistemic (un)certainty in times of crisis: The role of coherence as a social convention in the European Neighbourhood Policy after the Arab Spring" is already accessible OnlineFirst at the European Journal of International Relations website.

Dr. Michal Natorski, Marie Curie Research Fellow at the CEFIR, has just published OnlineFirst at the European Journal of International Relations website an article "Epistemic (un)certainty in times of crisis: The role of coherence as a social convention in the European Neighbourhood Policy after the Arab Spring".

Abstract: Academic wisdom assumes that crises precipitate institutional and policy changes in domestic and international politics. However, the relation between crises and policy outcomes is under-theorised. This article conceptualises epistemic coherence as a factor that links crises and their consequences through policy continuity. Crises expose contradictions and inconsistencies, which create uncertainty. Therefore, actors seek to recover the epistemic certainty provided by coherence, which tacitly informs, structures and simplifies actors' interpretation of reality, even during crisis. For this reason, the role of coherence in policy ideas and institutional rules remains essential to understanding policy continuity. This article illustrates the role of coherence in the policy continuity of the European Neighbourhood Policy in the context of the Arab Spring and the changes in the institutional architecture of European Union foreign policy during 2010-2011.

 

 


29/09/2015  

Antonios Vlassis, "Culture in the post-2015 development agenda: the anatomy of an international mobilisation", Third Word Quarterly, 36(9), 2015, pp. 1649-1662.


Abstract

Throughout 2012-15 several actors were advocating that culture be explicitly integrated within the post-2015 UN development agenda. My article offers an anatomy of the recent international mobilisation in order to understand the cleavages and the contrasting visions. In doing so, it seeks to analyse the policy process through which the agenda is made, why and how a critical mass of actors is attempting to embrace the inclusion of culture in the post-2015 agenda and the political reactions vis-à-vis this mobilisation. The article argues, on the one hand, that the promotion of culture in the post-2015 agenda is largely based on UNESCO's will to advance its policy agenda and enhance its position within the UN system and, on the other hand, that this mobilisation lacks political support from the most influential governments; therefore its chances of success are more than contingent.

 


15/06/2015  

New article : Esther Barbé, Anna Herranz-Surrallés and Michal Natorski, "Contending metaphors of the European Union as a global actor. Norms and power in the European discourse on multilateralism", Journal of Language and Politics, 14:1, 2015, pp. 18-40


Dr. Michal Natorski, Marie Curie Research Fellow at the CEFIR, has just published an article co-authored with Prof. Esther Barbé and Prof. Anna Herranz-Surrallés "Contending metaphors of the European Union as a global actor. Norms and power in the European discourse on multilateralism". The article was published in Journal of Language and Politics (2015, 14:1, pp. 18-40).

Abstract: The legitimacy crisis that existing institutions of global governance are undergoing has led the European Union (EU) to place the idea of "effective multilateralism" at the heart of its foreign policy doctrine. This article draws inspiration from debates on the notion of power in International Relations to expose the normative dilemmas behind multilateralism in EU foreign policy. To do this, the article systematically analyses the metaphors on the EU's role in global governance that are present in political speeches that address the question of multilateralism during the period 2004 to 2011. This analysis shows that the most sedimented metaphor on the EU's role as a promoter of multilateralism - the EU as MODEL - is precisely the one that entails the most serious normative concerns from the perspective of the ideal traits of multilateralism described in the literature.

 

 


17/04/2015  

Michel Makinsky, "Iran, Syrie, Liban, Etat Islamique : la quadrature du cercle ?(deuxième partie)", Les clés du Moyen-Orient, le 16/04/2015.


Outre une carrière juridique de 30 ans dans l'industrie, Michel Makinsky est chargé d'enseignement sur l'Iran et l'Islam à l'Ecole Supérieure de Commerce et de Management de Poitiers (ESCEM), collaborateur scientifique auprès de l'université de Liège (Belgique), chercheur associé IPSE et directeur général de la société AGEROMYS international (société de conseils sur l'Iran et le Moyen-Orient). Il conduit depuis plus de 15 ans des recherches sur l'Iran (politique, économie, stratégie), après avoir étudié pendant 10 ans la stratégie soviétique.

 

Lire la première partie de l'article : Iran, Syrie, Liban, Etat Islamique : la quadrature du cercle ? (première partie)

 

 


07/04/2015  

Kamal BAYRAMZADEH, "Les États faillis et le terrorisme transnational", Revue de la Faculté de droit de l’Université de Liège – 2015/1, pp. 99-121.


L'effondrement de l'Union soviétique (URSS) en 1991 a occasionné des changements structurels conséquents sur les relations internationales. En effet, la société internationale est entrée dans une nouvelle période historique caractérisée par plusieurs traits : l'hégémonie sans rivale des États-Unis pendant quelques années (même si cette forme d'unilatéralisme a pu être contestée), l'émergence de nouveaux enjeux sécuritaires, le risque de prolifération nucléaire, la montée en puissance de l'islam politique, l'émergence d'un terrorisme dépourvu d'attache étatique et l'accélération de la mondialisation. (...) 


31/03/2015  

María Luisa Azpíroz, "Soft Power and Public Diplomacy: The Case of the European Union in Brazil/Poder blando y diplomacia pública: El caso de la Unión Europea en Brasil", CPD Perspectives on Public Diplomacy, Paper 2, 2015 (March).


Soft Power and Public Diplomacy: The Case of the European Union in Brazil

This research starts from the hypothesis that public diplomacy helps the European Union (EU) strengthen its soft power. Given the significance of Brazil as a strategic partner in Latin America, it is therefore important to identify and analyze the ways in which the EU has developed its public diplomacy with this country. With the aim of contributing to the analysis of the EU's international activities from the perspective of public diplomacy, the following questions will be answered: Which public diplomacy activities does the EU practice in Brazil? Which challenges and opportunities does the EU face in the application of soft power?

This article firstly develops a theoretical framework on the EU's soft power resources. Secondly, a contextual framework is presented regarding the EU's relations with Latin America, Mercosur, and Brazil in the last three years (2011-2013), which coincide with the start of the supranational and official EU diplomatic service: the European External Action Service (EEAS). Finally, there follows the identification and analysis of EU public diplomacy activities in Brazil. This research draws upon existing academic publications, official EU documents and websites, and interviews with personnel from the EEAS (in Brussels and Brasilia) and DG Development and Cooperation (DG DEVCO). 


10/02/2015  

Antonios VLASSIS, "Soft power, global governance of cultural industries and rising powers: the case of China", International Journal of Cultural Policy, January 2015.


This article addresses the importance of cultural industries for the strengthening of the soft power of the rising powers and it seeks to understand how the cultural industries allow rising powers to shape the structures of their international environment. More specifically, studying the cases of People's Republic of China and of the movie industry, my article focuses on the current evolution of the relationship between the Chinese authorities and the film industry, as well as on the development of the domestic film market. I further aim to draw up an inventory of China's role within the global governance of cultural industries. Finally, I aim to highlight the global cultural competition that China faces, emphasizing the practices of the US administration and Hollywood. I argue that even if China is the current centre of gravity within the world economy, it still has a long way to go in order to shape the distribution of resources within the global governance of cultural industries and to play a crucial role in the international battle of cultural symbols.

 

Keywords: China; soft power; global governance; cultural industries; US administration and Hollywood 


09/01/2015  

Roxana HINCU, "Domestic factors for outside military intervention within the R2P doctrine - a comparative analysis Libya and Syria”, dans La Revue de Science Politique de l'Université « Alexandru Ioan Cuza », Issue n° 9, 2014.


Summary : Despite violent protest crackdowns in Libya and Syria, the international community has intervened militarily with unprecedented speed in the former country invoking the protection of civilians, while in the Syrian case it failed to do so. This paper sets itself the task of outlining two domestic factors that lead to different outcomes within the Responsibility to Protect doctrine (here referred to by the acronym R2P) - meant to stop harsh government repression against civilians. Furthermore, it uses the comparative case study method to underline specific independent variables that played a role in determining the different outcomes of the cases. 

Keywords : responsibility to protect; military intervention; discourse analysis; humanitarian crisis 


29/12/2014  

Madalina Sisu Vicari, "Western retaliation on Russia’s oil industry: more lasting sanctions, more significant consequences", The Association for International Affairs (In Dutch: Kring voor Internationale Betrekkingen, KIB), 26 December, 2014.


 

The European Union (EU) and the United States adopted, since March 2014, three stages of sanctions against Russia. The third stage of these sanctions target directly Russia's energy sector, particularly the oil companies, both those which are state- and private-owned. This paper aims at analyzing the main consequences of the sanctions whose subject are Russia's oil companies. The paper argues that the sanctions may have, on short and medium term, a range of significant consequences, such as cancellation of important oil projects, difficulties in financing large-scale projects, reduction of budget revenues and the turn of Russian oil companies toward eastward. Nonetheless, the medium term consequences depend on EU's and United States' will to last the sanctions. 

Madalina Sisu Vicari is a PhD candidate focussing on the influence of Ukraine's and Turkey's geopolitics of energy on their relations with EU, and a researcher within The Center for International Relations Studies (CEFIR) of University of Liège. 

 

 


22/06/2014    

Sophie WINTGENS, "Biotechnologies et coopération Sud-Sud. Les défis liés aux OGM dans la politique brésilienne d’exportation de produits agricoles en Chine", Études internationales, Volume 44, numéro 4, décembre 2013, p. 539-566.


Résumé

Dans un contexte de libéralisation accrue, la commercialisation des biotechnologies agricoles représente une opportunité de rattrapage économique pour les pays émergents engagés dans un processus d'ouverture et d'intégration aux marchés mondiaux. Leur coopération dans le domaine de l'innovation biotechnologique leur confère de surcroît une marge de manoeuvre potentielle face aux puissances occidentales. Toutefois, la confusion réglementaire prévalant en la matière soumet ces prémices de coopération Sud-Sud au risque de l'instrumentalisation stratégique. Reposant sur une conception théorique alternative de la puissance appliquée au partenariat sino-brésilien, cet article se focalise sur le secteur de l'agro- alimentaire et sur le cas du soja transgénique afin de comprendre comment la Chine parvient à construire une relation d'interdépendance asymétrique entre le chef de file brésilien dans ce secteur et le challenger chinois.

Mots-clés : coopération Sud-Sud, ogm, exportations, Chine, Brésil

Abstract

In a context of growing liberalization, the trade of agricultural biotechnologies represents an opportunity for economic « catch-up » for emerging countries that have opened their economies and that are integrated into the world markets. Moreover, cooperating in the field of biotechnological innovation gives them a potential room for manoeuvre when coping with western powers. However, the regulatory confusion regarding this area poses a threat to South-South cooperation in making this innovation and its first fruits a strategic tool. Considering an alternative theoretical approach of power applied to the Sino-Brazilian partnership, this article focuses on the agribusiness sector and on the transgenic soya case in order to understand how China is building an asymmetrical interdependence between the Brazilian agricultural leader and the Chinese challenger.

Keywords: South-South cooperation, gmo, exportations, China, Brazil

Resumen

En un contexto de liberalización creciente, el comercio de biotecnologías agrícolas representa una oportunidad económica para los países emergentes involucrados en un proceso de apertura e integración a los mercados mundiales. Además, la cooperación en el área de la innovación biotecnológica les ofrece un margen de maniobra potencial frente a los países desarrollados. Sin embargo, la confusión reglamentaria que reina en la materia amenaza con impedir que esa cooperación Sur-Sur se convierta en una herramienta estratégica. Utilizando una concepción teórica alternativa del poder en la relación sino-brasilera, este artículo se focaliza en el sector de los agro-negocios, más puntualmente en el caso de la soja transgénica, para comprender cómo China construye una relación de interdependencia asimétrica entre Brasil, un líder agrícola, y China, en tanto challenger mundial.

Palabras clave: cooperación Sur-Sur, ogm, exportaciones, China, Brasil

 


17/06/2014  

NEW PUBLICATION : Sebastian SANTANDER, « De Europese Unie en Brazilië : eindelijk een (strategisch ?) partnerschap », Internationale Spectator, Juni 20014, Jaargang 68 nr. 6, pp. 40-44.


Van via-via naar face to face: het strategisch partnerschap EU-Brazilië, in 2007 gesloten, heeft een voortdurende, rechtstreekse dialoog gecreëerd tussen de Latijns-Amerikaanse gigant en het Europese vasteland; voorheen verliep dat via Mercosur. Gezien de verschillen in inzicht binnen het bilaterale partnerschap wordt getwijfeld aan de slagvaardigheid ervan. Hoe strategisch is het strategisch partnerschap EU-Brazilië nu eigenlijk?


26/02/2014  

Sebastian Santander, 'The EU and the Shifts of Power in the International Order: Challenges and Responses', European Foreign Affairs Review, Issue 1, Volume 19, 2014, pp. 65–81


This article revisits the debate about the place of Europe on the international stage. Faced with the growing power of emerging countries, what place can the European Union (EU) hope to occupy? In other words, is the world in the process of developing outside Europe, or is Europe positioning itself as one of the principal centres of the international order? In attempting to answer this vast and complex question, the article will examine three points. The first will look at the distribution of global power through the rise of emerging powers. Second, it will examine Europe in the light of changes affecting the international order. There are opposing interpretations. The vision of a Europe in decline is contrasted with arguments that present the Union of twenty-eight Member States as one of the leading poles of the new, emerging international order. The exaggerated nature of these visions persuaded us to favour a third way - that of a European player with relative influence, but 'under construction'.


15/02/2014  

Transformations | 2014 - Un monde en transformation: Perspectives économiques et recompositions régionales depuis la crise de 2007-2008


 

30 experts donnent leur point de vue

 

 

Sommaire


05 Sebastian Santander: Un monde entre accélération et incertitudes

07 Daniel Drache: Back to Basics: A Post Crisis View of Globalization

11 Arturo Guillén: Recovery or Deflation and New Financial Crises?

12 Pierre Salama: Les économies émergentes

14 Philippe Hugon: Y a-t-il décollage économique de l'Afrique ?

17 Mehdi Abbas: Le système régional arabe : entre crises et mutations

20 Stéphane Paquin: Le Canada en 2030

21 Mathieu Dufour: Une reprise économique en demi-teinte aux États-Unis

23 Michèle Rioux: Big Data, Big Brother, Big Chill : l'effet boomerang du transnational

27 David Dagenais: Le Partenariat transpacifique, cheval de Troie des Etats-Unis ?

29 Isidro Morales: North America's Energy Revolution

32 Ilan Bizberg: La fin du miracle brésilien, le temps du Mexique ?

34 Mathieu Arès: Le Mexique entre l'intégration nord-américaine et la Chine

36 Edison Rodrigues Barreto Jr: Les limites du modèle de croissance brésilien

39 Victor Armony: L'Argentine, entre le default et le désendettement

41 Christian Girault: Les Caraïbes : les périls s'accumulent

43 Jean-Paul Calero: L'Amérique latine à l'heure de l'intégration des marchés des
capitaux ?

44 Dorval Brunelle: La Communauté atlantique. Nouveaux défis, anciennes entraves

47 Mario Telo: Un nouveau compromis social-démocrate pour relancer l'Union  européenne ?

48 Olivier Delas: L'Europe remet-elle en cause son modèle d'intégration ?

53 Henri Regnault: Euro : retour du débat monnaie unique / monnaie commune

55 Yann Breault: L'économie russe est un projet géopolitique communautariste

56 Madalina Sisu-Vicari: L'Ukraine, la pomme de discorde entre les États Unis,
l'Union Européenne et la Russie

59 Liridon Lika: Les enjeux stratégiques de l'Union européenne et de la Turquie dans les Balkans occidentaux

61 Pascal Petit: L'Europe, et le basculement vers l'Asie d'une économie mondiale sous menace environnementale

63 Joseph H. Chung: Quelle stratégie canadienne en Asie ?

65 Françoise Nicolas: L'Asie orientale en mutation

67 Ting-Sheng Lin: Les stratégies d'intégration régionales de la Chine et de Taiwan

69 Éric Boulanger: La relance de l'économie japonaise passera-t-elle encore une fois par les exportations ?

71 Antonios Vlassis: Soft power chinois et Hollywood : de la suspicion à la coopération ?

 

 

 


05/02/2011  

Kamal BAYRAMZADEH, "La lutte pour l'hégémonie régionale dans les relations internationales : le cas du conflit syrien", Cahiers de Sciences politiques de l'ULg, Cahier n°27, février 2011


Depuis le déclenchement de la révolte en Syrie inspirée par le « printemps arabe », nous assistons à une confrontation diplomatique entre d'une part l'Iran et les deux puissances émergentes que sont la Russie et la Chine, et d'autre part l'Europe, les Etats-Unis, la Turquie et certains pays arabes, principalement l'Arabie Saoudite et le Qatar. Les divergences entre ces acteurs ont donné un caractère singulier au conflit et ont contribué  à la survie du régime, alors que dans les autres pays arabes la révolte a entraîné le renversement des régimes : la Tunisie, l'Egypte et la Libye sont aujourd'hui dirigés par de nouveaux gouvernements.  

2En dépit de la durée du conflit et de la lutte des opposants syriens, la communauté internationale est divisée, alors qu'il y a un an une intervention étrangère a été effectuée en Libye au nom de l'ingérence humanitaire afin de protéger les civils. Cette intervention militaire avec l'aval de l'ONU a entraîné le renversement du régime. Pourquoi un tel scénario ne se produit-il pas en Syrie ? Dans quelle mesure le conflit syrien constitue-t-il un enjeu de la lutte hégémonique entre les puissances régionales?  Pourquoi le renversement du régime syrien pourrait-il augmenter la pression sur le régime iranien ? Quels sont les enjeux de l'implication de la Turquie, de l'Arabie Saoudite et de l'Iran dans ce conflit ?

 

Page mise à jour le 23/09/2017